آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟


تاریخ نشر: 18 دی 1395 بروزرسانی: 19 فروردین 1396

معامله نسیه حلال است یا حرام؟

ج1. اگر قرض دهنده با چنین شرطى قرض دهد ربا محسوب شده و جایز نیست ولى اگر قرض پرداخت شود هر چند اگر مبلغ زائد پرداخت نشود(و قرض دهنده هم قبول داشته باشد) مانع ندارد.

ج2. تابع چگونگی قرارداد است.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

2-جعاله است چون دادن پول در مقابل کار است که همان ساخت پروژه است.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

1ـ این کار جایز نیست و ربا محسوب می شود.

2ـ مناقصه جعاله نیست.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

صورت اولی ظاهراً قرض بشرط سود است نه جعاله و اشکال دارد ولی در صورت دوم اگر بگوید کسی این بزرگراه را بسازد و تحویل دهد این مبلغ را می دهم جعاله صحیح است.

(توجه: استفتا از سایت دفاتر مراجع تقلید (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوییست انجام گرفته است)

سوال: سۆالی در مورد کسب روزی حلال داشتم. کار من نصب درهای کرکره ای اتوماتیک است که شامل خود کرکره، موتور، ریموت است من برای محاسبه سود، کرکره، موتر، ریموت را جداگانه حساب می کنم آیا سود من حلال است یا نه؟

پاسخ های دریافتی از دفاتر مراجع عظام به این شرح است:

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

بطور کلى سود گرفتن حدّ معیّنى ندارد، بنابراین تا وقتى که به حدّ اجحاف نرسیده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولى افضل بلکه مستحب آن ‏است که فروشنده به آن مقدار سودى که هزینه‏هایش را تأمین مى‏کند، اکتفا نماید.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتى که حکومت اسلامى نرخ خاصّى را تعیین کرده باشد باید به همان شکل عمل شود، در غیر این صورت بستگى به توافق و تراضى طرفین معامله دارد. ولى سزاوار است مسلمانان انصاف را در هر حال رعایت کنند، و به سود عادلانه قانع باشند.

دفتر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

فروشنده در تعیین قیمت جنس خود مختار است و اگر مشتری به معامله بقیمتی که فروشنده تعیین می کند راضی باشد معامله صحیح است ولی فروشنده نباید بی انصافی کند و نیز اگر بعد از وقوع معامله کشف شود که مشتری در تاریخ وقوع معامله مغبون بوده اختیار فسخ دارد.

پاسخ آیة الله هادوی تهرانی(دام ظله) به این شرح است:

محاسبه سود به هر شکلی که مورد توافق دو طرف باشد، جایز است؛ مگر این که از سوی حکومت اسلامی ممنوع اعلام شود. البته بهتر آن است که جانب انصاف رعایت شود و اگر به حد ظلم و اجحاف برسد، حرام است.

سوال: 1. آیا خریدن اتومبیل و فروختن آن با فایده اشکال دارد؟ 2. خریدن اتومبیل و فروختن آن با چک به مبلغی بیشتر و دریافت بهره بابت راکد ماندن سرمایه با توافق کامل طرفین اشکال دارد؟

1. فروش کالایى که قیمت معیّنى از طرف دولت ندارد، به قیمتى که مورد توافق خریدار و فروشنده است و اجحاف به خریدار هم نباشد، اشکال ندارد. (حسینی خامنه ای، سید علی، اجوبة الاستفتائات، ص 370، م 1613 و 1614)

پس، خریدن اتومبیل با قیمتی و فروش آن با قیمت بیشتر با شرط ذکر شده، اشکال ندارد.

2. خرید و فروش کالا به صورت نسیه به قیمتى بیشتر از قیمت نقد اشکال ندارد. (اجوبة الاستفتائات، ص 363، س 1591، و ص 375، س 1602؛ امام خمینی، توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 230، م 2108)

البته روش معامله نسیه یک صورت حلال دارد و یک صورت حرام: صورت حلال آن است که کالا در صورت نقدی یک قیمت معیّنی داشته، اما به خاطر نسیه، قیمت بیشتری با توافق طرفین معامله، برای کالا لحاظ شده و اصل عقد برای قیمت تعیین شده در نسیه واقع شود. اما صورت حرام؛ در صورتى که معامله با قیمت معیّن و مشخص انجام شده ( و عقد هم روی این قیمت واقع شود) و مبلغ بیشتر به خاطر تأخیر در پرداخت مبلغ اصلى باشد، این همان ربایى است که شرعاً حرام مى‏باشد و به مجرّد توافق آنان بر پرداخت مقدار اضافى، آن پول حلال نمى‏شود. (اجوبة الاستفتائات، ص 373)

پول نزول یا همان ربا

منظور از پول نزول یا همان ربا چیست؟ پول نزول یا همان ربا یعنی شما مالی را قرض می گیرید و با طرف مقابل قرار می گذارید که مبلغی اضافه بر آن پول به او بپردازید. این مبلغ اضافه که از پیش تعیین شده است را ربا یا نزول می نامند. معنای دیگر ربا، که در کتابهای […]

پول نزول یا همان ربا

بیشتر بخوانید .

منظور از پول نزول یا همان ربا چیست؟

پول نزول یا همان ربا یعنی شما مالی را قرض می گیرید و با طرف مقابل قرار می گذارید که

مبلغی اضافه بر آن پول به او بپردازید. این مبلغ اضافه که از پیش تعیین شده است را ربا یا

نزول می نامند.

معنای دیگر ربا، که در کتابهای فقهی آمده، هر چند در میان مردم خیلی شناخته شده و

متداول نیست، این است که: “دو کالا از اجناسی که با وزن یا پیمانه خرید و فروش

می شوند که اگر در معامله پایاپای (کالا به کالا) هر دو از یک جنس باشند و یکی از دیگری

زیادی داشته باشد، ربا است.)

ربا یا نزول در اسلام منع شده است و دادن آن حرام و از گناهان بزرگ تلقی می شود لیکن

متاسفانه در جامعه ما بسیار باب شده است.

افراد با عناوینی مانند وام فوری و وام فوری کم بهره در اینترنت اقدام به نزول دادن پول یا

همان ربا می کنند.

البته قابل ذکر است در اسلام توصیه به قرض الحسنه شده و توصیه نموده اند که وقتی پول

را پس می دهید همراه آن هدیه بدهید که به نظر پسندیده تر است، تا این که بهره دریافت و

مال حرام به مال خود داخل نمایید.

صرف نظر از جنبه شرعی و اخلاقی آن، ربا جرم است و مجازات دارد.

طبق ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:

“هر نوع توافق بین دو یا چندنفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی

را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زاید بر مبلغ پرداختی، دریافت

نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود. مرتکبین اعم از ربادهنده، رباگیرنده و واسطه بین

آن‌ها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا (۷۴) ضربه

شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند.”

پول نزول یا همان ربا

پول نزول یا همان ربا

شايد برای شما هم اين موضوع اتفاق افتاده باشد، اينكه يكی از اعضای فاميل و آشنا يك

فعاليت اقتصادی داشته باشد و شما بخواهيد سرمايه خودتان را در اختيار آنها قرار دهيد.

در اين حالت، شما باز هم آن شخص را وكيل خود كرده و سرمايه خودتان را در اختيار او قرار

می دهيد. يادتان باشد كه شما نبايد مبلغ سود را مشخص كنيد بلكه می ‌توانيد مشخص

كنيد كه چه درصدی از سود حاصله به شما برسد. وكيل شما هم موظف است كه سرمايه را

در هر راه‌ حلالی كه می ‌تواند به‌كار گيرد و سهم سود تعيين‌ شده را به شما بپردازد.

اگر سرمايه‌گذار دقيقا تعيين نكرده باشد كه سرمايه‌ اش در چه راهی صرف شود، يك وكالت

تام به سرمايه‌ پذير می ‌دهد و كار ادامه پيدا می‌ كند اما اگر تعيين كند كه در چه راه هزينه

شود آن وقت بايد يكی از عقود اسلامی مانند مشاركت و مضاربه میان آنها منعقد شود؛

مثلا اگر شخصی پولش را برای ساخت يك ساختمان به دوستش بدهد، بايد با آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ او عقد

مشاركت ببندد و پس از اتمام كار و مشخص‌ شدن سود، سهمش را مطالبه كند.

همينطور اگر تنها شرط كرده باشد كه اين سرمايه در بازار تجارت به‌كار گرفته شود بايد عقد

مضاربه ببندد و دريافت سود تعيين شده نيز كاملا حلال خواهد بود، به اين شرط كه طرفين

نسبت به مفاد قرارداد ابتدايی (كتبی يا شفاهی) پايبند باشند.

انواع عقود بانکداری بدون ربا:

1- مضاربه (بازرگانی داخلی ـ صادراتی ـ وارداتی ). 2- مشارکت مدنی ( بازرگانی ـ تولیدی ـ

صادراتی ـ مسکن و ساختمان). 3- فروش اقساطی (مواد اولیه ـ ماشین آلات ـ مسکن).

4- سلف. اجاره به شرط تملیک. 6- قرض الحسنه (ازدواج ـ تعمیر و تامین مسکن ـ کمک

هزینه درمان ـ کمک هزینه تحصیلی). 7- جعاله

سؤال: شخصی مبلغی پول به فردی داده تا با آن تجارت کند و هر ماه مبلغی را به عنوان

سود آن به او بپردازد و همه خسارت‌ها هم بر عهده او باشد، آیا این معامله صحیح است؟

جواب: اگر قرارداد ببندند که با مال او به نحو صحیح شرعی مضاربه ‌صورت بگیرد و بر عامل

شرط کند که هر ماه مقداری از سهم او از سود آن را علی الحساب به او بدهد و اگر

خسارتی متوجه سرمایه شد، عامل ضامن باشد، چنین معامله ‏ای صحیح است.

سؤال: شخصی مبلغی پول را برای تجارت با آن نزد فرد دیگری سپرده و هر ماه مبلغی را

علی الحساب از او می‏گیرد و سر سال مبادرت به محاسبه سود و زیان می‏کنند، اگر صاحب پول

و آن شخص با رضایت هم، سود و زیان را به یکدیگر ببخشند، آیا انجام این کار توسط آنان

جواب: اگر آن مال را به عنوان انجام مضاربه به‌طور صحیح، به او داده باشد، اشکال ندارد که

صاحب سرمایه هر ماه مبلغی از سود را علی‏ الحساب از عامل بگیرد و همچنین مصالحه ی

آن دو نسبت به آنچه که هر کدام از آنان شرعاً مستحق دریافت آن آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ از دیگری است، اشکال

ندارد، ولی اگر به عنوان قرض باشد و شرط کند که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به

قرض دهنده بدهد، سپس در آخر سال نسبت به آنچه که هر کدام از آنان مستحق دریافت آن

از دیگری است، مصالحه کنند، این همان قرض ربوی است که حرمت تکلیفی دارد و شرط در

ضمن آن هم باطل است، هرچند اصل قرض صحیح می‏ باشد و این کار به مجرّد توافق آن دو

بر هبه سود و زیان به یکدیگر حلال نمی‏شود، بنا بر این قرض دهنده نمی‏تواند هیچ سودی

بگیرد، همانگونه که ضامن هیچ خسارتی هم نیست.

ربای حلال چیست؟

قرض دادن پول به امید گرفتن پول بیشتر در صورتی که در زمان قرض دادن این مسأله را شرط

نکند را ربای حلال می‌گویند.

گرفتن مقدار پول اضافه‌تر از اصل مقدار قرض اگر شرط نشده باشد جایز است، اما کراهت

دارد. لیکن برای قرض گیرنده مستحب است که هنگام پس دادن قرض، مقداری بر اصل مبلغ

اضافه کند و به عنوان هدیه به قرض دهنده بدهد.

موارد ربای حلال:

در چند مورد ربا حلال است:

۱- اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد، اشکال ندارد؛

۲- زن و شوهر دائمی اگر از یکدیگر ربا بگیرند، حرام نیست؛

۳- پدر و فرزند اگر از یکدیگر ربا بگیرند حرام نیست، لیکن بین مادر و فرزند، مشهور

از فقها فرموده اند، ربا حرام است.

آیا سود‌های بانکی مصداق ربای حلال است؟

نحوه کار بانک‌های جمهوری اسلامی به این نحو است که به عنوان وکیل از طرف سپرده

گذاران، سپرده آن‌ها را به صورت قرارداد‌های شرعی (مضاربه، مشارکت و غیره) در اختیار وام

گیرندگان که در واقع طرف قرارداد و عامل و مجری آن هستند، قرار می‌دهند و بر اساس

قرارداد سودی را به عنوان علی الحساب و در نهایت به صورت قطعی به سپرده گذاران خود

پرداخت می‌کنند؛ این کار از نظر اکثر فقها و مراجع تقلید، بلامانع است و تصرف در سود

اهمیت تجارت و احکام تجارت در اسلام

سرمایه گذاری کم سود بالا

در زمینه ی اهمیت تجارت در اسلام همان بس خداوند متعال در قرآن کریم بر انسان منت نهاده راه تجارت داخلی و خارجی را برای او مهیا ساخته و ارتباطات دریایی را که اکنون نیز بزرگترین تجارت‌های بین‌المللی از طریق آن انجام می‌گیرد، در اختیار انسان قرار داده است. اساسا اسلام دین کوشش و تلاش،اجتماع و زندگی و جهاد و اجتهاد است، و با هر گونه گوشه نشینی و عزلت گزینی، بیکاری و تنبلی مبازره می کند. چون موجب فقر و بدبختی می شود. از نظر اسلام آگاهی از دانش کسب و کار به ویژه خرید و فروش واجب است، زیرا چنانکه از آیات قرآنی به دست می‌آید یکی از علت‌های خشم الهی بر مردم شهر مدین و قوم شعیب(ع) کم فروشی در هنگام خرید و فروش و معاملات بوده است.

اهمیت تجارت از دیدگاه قرآن و ائمه

تجارت و داد و ستد در اسلام از جایگاه والایی برخوردار آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ است. یک تاجر مسلمان باید خود را به عنوان واسطه فیض الهی به بندگان ببیند. خرید و فروش و مبادله کالا و خدمات از نظر اسلام دارای آداب و احکامی است که برای آن‌کس که قصد دارد وارد این عرصه تجارت و دادو ستد شود دانستن آنها ضروری و واجب است. زیرا عدم آشنایی با آنها، موجب افتادن در دام ربا و حرام‌‌خواری و سلب برکت از مال و سرمایه می‌شود. امیرالمومنین(ع)می‏ فرماید: تجارت کنید، چون تجارت باعث می‏شود از آنچه در دست مردم است، بی‏ نیاز گردید. امام صادق (ع ) می فرماید:تجارت باعث افزایش خرد و ترک آن موجب نقصان عقل می شود.

آیا می دانید تجارت در اسلام چه آدابی دارد؟

  • یاد خدا و تعطیلی در وقت نماز
  • پرهیز از ربا
  • پرهیز از سوگند خوردن
  • مراعات ترازو و پیمانه
  • پنهان نکردن عیب کالا و پرهیز از فریب مردم
  • پرهیز از مذمت کالای فروشنده (رسول اکرام می فرماید:کسی که داد و ستد می‌کند از پنج چیز بپرهیزد: رباخواری، قسم خوردن، پنهان کردن عیب کالا، مدح و ستایش کالایی که می‌فروشد، مذمت چیزی که می‌خرد.)
  • مهربانی کردن و پرهیز از احتکار
  • طلب خیر از خدا و پرهیز از بی‌خوابی
  • حق فسخ معامله و پرهیز از کم‌فروشی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز ۳.۶۸ / ۵ تعداد رأی: ۱۹

ارسال نظرات (۱۰۵ نظر)

از این احادیث در می‏یابیم، تجارت فقط برای افزایش ثروت نیست بلکه وسیله‏ای برای تأمین نیازهای مردم و جامعه است، در سایه این کار عقل اجتماعی مردم شکوفا می‏شود و افکار واهی و آسایش طلبی از آن‌ها دور می‏شود

تجارت در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است که نباید آن را نادیده گرفت

با سلام و عرض ادب
در دین مبین اسلام هم تجارت یک اصل مهم می باشد.ولی تجارتی که سبب تامین نیاز های مردم باشد نه صرفا جهت پول اندوزی
تشکر از سایت خوب آرادبرندینگ

عوامل ذکر شده بسیار مهم و تاثیر گذار هستند و می‌توان بهترین فروش را با ذکر این عوامل انجام داد

تجارت کردن بسیار مفید باعث ثروت می شود و عالی هست

متن تون بسیار مناسب ومفیدهست و برای کاربران هست

تجارت و داد و ستد دارای تاریخچه بسیار قدیمی می باشد که در اسلام مقام والایی دارد.

در اسلام به بیشترین چیزی که از مشاغل توصیه شده است شغل خوب تجارت است

تجارت در دنیای اسلام یکی از مهمترین شغل ها است که به آن اهمیت داده شده است

امام صادق میفرمایند (اقتصاد سبب خرد و ترک آن موجب نقص عقل میشود

هیچوقت در رابطه با احکام تجارت اطلاعی نداشتم که با مطالعه این مطلب اطلاعات بسیاری را کسب کردم

تجارت امری بسیار مهم چه در دوران مدرن چه قرن ها پیش ،و رعایت اصول اعم از پرهیز از ربا خواری و حرام خواری بسیار مهم است

در تمامی مسائل احکامی داریم که رعایت آن ها بسیار ضروری است مانند امر تجارت که باید تمامی پرهیزات آن را اجرا کرد

نه در امر تجارت نباید کم فروشی کرد کم فروشی در هنگام خرید و فروش و معاملات از برکت کار می کاهد.

در اینجا به اهمیت تجارت و نحوه صحیح انجام معاملات اشاره شده است که از نظر من بسیار عالی بود و یادآوری خوبی بر دانسته ها بود.

سلام،از نظر اسلام آگاهی از دانش کسب و کار به ویژه خرید و فروش واجب است

مطالب تون بسیاری برام مفید و آموزنده بودش برامون ممنونن از مطالبتان

تجارت در اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد

ممنون از احادیث خوبی که در مورد تجارت گذاشتید

در زمینه اهمیت تجارت از دیدگاه اسلام همان بس که خداوند متعال در قرآن كريم بر انسان منت مي‌نهد كه راه تجارت داخلي و خارجي را براي او مهيا می کند

تجارت در اسلام جایگاه والایی دارد. تاجر مسلمان باید خود را عامل لطف الهی به بندگان بداند. از نظر اسلام، مرسوم است که کسانی که می خواهند وارد این عرصه تجارت و بازرگانی شوند، به خرید، فروش و مبادله کالا و خدمات می پردازند.

ممنونم از مجموعه اراد ممنون می شم از اطلاعات ون

اسلام ب حق ک دین کاملیه و درراستای تجارت و مال توصیه های خیلی خوبی کرده

اسلام از تجارت به عنوان یکی از مشاغل بسیار مهم در جامعه نام میبرد و در ایات و روایات ما احکام بسیار مهمی در مورد ان ذکر شده است

از این احادیث در می‏یابیم، تجارت فقط برای افزایش ثروت نیست بلکه وسیله‏ای برای تأمین نیازهای مردم و جامعه است، در سایه این کار عقل اجتماعی مردم شکوفا می‏شود و افکار واهی و آسایش طلبی از آن‌ها دور می‏شود

تجارت در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است که نباید آن را نادیده گرفت

سلام ظهر بخیر خداقوت
اسلام در همینه زمینه ها و مشاغل صحبت کرده و حدیث دارد که یکی از این حدیث ها درباره تجارت می باشد

بسیار خرسندم و نهایت تشکر را از سايت شما دارم که امکان خرید آنلاین و غیر مستقیم را برای ما فراهم ساخته اید

سلام. تجارت امری بسیار مهم چه در دوران مدرن چه قرن ها پیش ،و رعایت اصول اعم از پرهیز از ربا خواری و حرام خواری بسیار مهم است. در زمینه اهمیت تجارت از دیدگاه اسلام همان بس که خداوند متعال در قرآن كريم بر انسان منت مي‌نهد كه راه تجارت داخلي و خارجي را براي او مهيا می کند

نگین محمدنژاد مامالو

احکام تجارت در اسلام به صورت ایه های قرآنی و حدیث های معتبر پیامبران و امامان در اختیار مسلمانان قرار داده شده است.

نگین محمدنژاد مامالو

خداوند همیشه به هر چیزی که انسان را به فعالیت وادار می کند و زمینه ساز موفقیت می باشد، تشویق می کند.

نگین محمدنژاد مامالو

حتی بزرگترین مجتهدین اسلام نیز همیشه به تجارت اسلامی درست تمامی افراد را تشویق می کنند.

نگین محمدنژاد مامالو

تجارت برخی از محصولات نظیر مواد مخدر از نظر دینی حرام است، چون آسیب های بزرگی را به جامعه و خود فرد وارد می کند.

با توجه به معابر قرآن، یکی از دلایل خشم الهی به سمت ساکنان مدینه و شوعیه عدم ایمان آنها است (مانند)

زهرا ایرجی مقدم

اهمیت تجارت و احکام قوانین آن موجب شده که احکام اسلامی در این زمینه جهت راهنمایی تجار و کسب سود حلال مورد استفاده واقع شود.

با سلام از آنجایی که دین اسلام همه جانبه است و در تمام امور برای مسلمانان برنامه ای اساسی را تدوین کرده برای موفقیت در امر تجارت و کسب و کار نیز برنامه ها و قوانین مهمی را بیان کرده است که با به کار گرفتن آن امور موفقیت روز افزون نصیب مسلمانان می شود

در دین اسلام همواره به دادوستد از راه های حلال و درست و همچنین کار و کوشش فراوان توصیه شده است

قطعاً آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ اسلام با تجارتی که برای مردم آن سود آور باشد هیچ گونه مخالفتی نخواهد داشت.

اسلام به وفور اشاره کرده است که اهمیت تجارت در حرکات و اساس ها و اصول شهر سازی اهمیت بسزایی دارد

تجارت و داد و ستد در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است. یک تاجر مسلمان باید خود را به عنوان واسطه فیض الهی به بندگان ببیند.

اگر در زمینه کاری احکام و احادیث و آیات قران مورد توجه قرار بگیرد هم سبب کسب حلال و هم افزایش رزق و روزی می گردد

کشور اسلامی نوعی از کشور های مهم است که قواعد خاصی دارد.

سلام
در اسلام به تجارت حلال تاکید شده است و به آن توصیه شده است از همین رو تجارت شغل مورد تاکید اسلام است.

نگین محمدنژاد مامالو ‌

همیشه احادیث پیامبران بزرگ و آیات قرآنی به موضوع تجارت از راه حلال بسیار توصیه کرده اند.

معصومه خانی خیرآبادی

خداوند چندین بار در قرآن فرموده کسب روزی حلال بسیار مقدس و حتی مانند جهاد است.

اهمیت تجارت و احکامی که برای آن برشمرده می شود را بهتر است که مد نظر داشت.

ربا خواری و نزول در اسلام حرام می باشد که این امر خیلی مهم می باشد.

با سلام و عرض ادب باید بگوییم تجارت در دنیای اسلام از مهمترین شغل ها است که باید به آن اهمیت داده بشه

از نظر دین اسلام باید تمام اصول حلال در کسب و کار رعایت شود

تجارت و داد و ستد در اسلام از جایگاه بسیار برخوردار است.و نباید در این راستا کم فروشی در هنگام خرید انجام داد وای بر کم فروشان

یک تاجر باید در امر تجارت صادق نیز باشد و به فکر مردمی که قرار است آن کالاها را استفاده کنند نیز باشد

متاسفانه امروزه به دلیل نوسانات قیمت در بازار کم فروشی خیلی رواج یافته است

همانطور که یک تاجر و فروشنده باید حق مشتری را رعایت کنند آنها هم حقی دارند که خریدار باید آن حقوق را رعایت کند

تجارت یک پیشه ی حرفه ای می باشد که نه تنها باعث ثروت خود می شود بلکه باعث چرخیدن چرخ زندگی خیلی از افراد وابسته به تولید می شود . که این موضوع خیلی مهم است.

در هرکاری داشتن اخلاق کاری و پایبند بودن به اصول از ارکان اصلی موفقیت در آن کار است که تجارت نیز از این فایده مستثنی نیست

اگر تاجران احکام و قوانین حاکم بر تجارت را مطابق با دستورات و مضامین اسلام رعایت کنند، قطعاً هم در امر تجارت موفق عمل کرده و هم باعث برکت و پیشرفت در عرصه کار خود می شوند.

خرید و فروش و دادو ستد در اسلام خیلی ارج و قرب دارد و باید با کمال انصاف برخورد کرد در قیمت گذاری

قدیم تو بازار بزرگ تهران صبحهای زود کلاسهای مکاسب برگزار میشد که برای آشنای تجار با احکام اسلامی بود.

از قدیم‌گفتن از تو حرکت از خدابرکت.پس اگر روزی میخواهیم باید تلاش کنیم با یکجا نشستن ازاسمان برای ما نمیبارد

خیلی خوب بود . خیلی ممنون از اینکه اطلاعات مارا بیشتر میکنید.

طاهره وهابی قشلاقی

ثروت و تجارت از دیرباز در دین مبین اسلام بسیار مهم بوده و نشان از اهمیتش حدیث از امامان و رسول اکرم در این زمینه می باشد

تجارت یکی از مشاغل عالی برای کسب درآمد می باشد

دین اسلام تاکید داره رو تلاش کوشش و تنبلی رو گزینه های بدی میدونه

دین اسلام تاکید داره رو تلاش کوشش در قران اشاره هایی در این باره شده

در دین و هر چیز مثبتی اشاره شده است از جمله اخلاق نیکو رفتاری درست و مهمتر از آن تلاش و کوشش و کار کردن است تو و احادیثی که در متن وجود دارد در میابیم که حتی امامان و پیامبر مان اشاره به این داشتند که افراد برای محتاج نبودن باید تجارت کنند البته تجارتی که درست باشد و با قسم های دروغ ارزش آن کم نشود

از دیدگاه اسلام تجارت بهترین شغل تلقی شده است که نیاز افراد را برطرف میکند

سلام برایت احکام اسلام در تجارت کسب و کار پر برکت خواهیم داشت

با سلام و وقت بخیر در زمینه تجارت همواره باید از دستورات خداوند متعال پیروی کرد.

دین اسلام در باب تجارت و کسب روزی حلال مطالب زیادی را دارد و تنها دینی است که به امر اقتصاد اهمیت زیادی داده زیرا جامعه سالم در گرو اقتصاد سالم است.

حتی در اسلام هم از تجارت یاد شده است

در اسلام از احکام تجارت گفته شده و باید آنها را رعایت کنیم از نظر قانونی و شرعی

همه مسلمانان باید به احکام تجارت پایبند باشند و آن پیروی کنند

بیشترین مشکلاتی که در تجارت با آن مواجه می شویم به دلیل رعایت نکردن عده ای از احکام و شروط تجارت است

شروط تجارت را باید قبل از شروع آن با آنها آشنا شویم

از زمان های قدیم و بسیار دور تجارت موضوع بسیار مهمی بوده است

بسیار عالی است که در تجارت از احکام قرآنی هم بهره ببریم

سیده سعیده هادی بنابی

تجارت و داد و ستد در اسلام جایگاه ویژه ای دارد.خرید و فروش از نظر اسلام دارای آداب و احکامی است.

ممنونم از مطالب مفید و اموزنده که در این سایت قرار دادید .واقعا شرکت بزرگ آراد برندینگ یکی از بهترین و موفق ترین هاست .

در قرآن کریم هم از تجارت یاد شده است

تجارت در آیات بسیاری از قرآن آورده شده که مذمت کم فروشان ،عدالت در ترازو و دوری از ربا خواری نمونه هایی از آن است۰۰۰

برای اینکه بتوانید یک تاجر موفق باشید و سود زیادی نیز به دست بیاورید باید حتماً احکام های اسلامی در مورد تجارت را کاملاً رعایت کنید

اگر اندکی به این احکام فکر کنیم به این حقیقت می رسیم که دلیل اصلی موفقیت در هر کسب و کاری خودمان هستیم

بله آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ نامبرده رنج گنج میسر نمیشود،مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.

چقدر عالی و آموزنده، آدم کیف میکنه از همچین مطالبی
واقعا خسته نباشید

سلام اسلام برای انجام تجارت یکسری قوانینی دارد که با در نظر گرفتن و رعایت آنها می توان درآمد با برکت داشت

باتشکر از اطلاعات خوبتون امیدارم تمام تجار و صادرکنندگان عزیز تجا ت اسلامی را مدنظر قرار بدهند خداوند در قرآن درمورد تمام امور بشری احکام وضع کرده

در اسلام هم به تجارت کردن توصیه شده است و تجارت از نظر دینی هم اهمیت زیادی دارد

در دین اسلام به تجارت اهمیت خاصی می دهند اونم از راه حلال ،خیلی بهش اهمیت می دهند.

تجارت حلال برکت خوبی داشته و تاثیر بسیار خوبی بر روی توسعه اقتصادی کشور نیز می گذارد.

در بحث تجارت باید نکاتی که در دین اسلام به آنها اشاره شده را رعایت کنیم و با جوانمردی یک معامله را انجام دهیم تا هر دو طرف معامله خشنود باشند

امیرالمومنین(ع)می‏ فرماید: تجارت کنید، چون تجارت باعث می‏شود از آنچه در دست مردم است، بی‏ نیاز گردید.

امام صادق (ع ) می فرماید:تجارت باعث افزایش خرد و ترک آن موجب نقصان عقل می شود

پس‌تجارت فقط برای بیشترشدن سود نیس بلکه وسیله ای برای نیازمندم است

همیشه احادیث پیامبران بزرگ و آیات قرآنی به موضوع تجارت از راه حلال بسیار توصیه کرده اند.

محمد متین محمودی

تجارت حتی در اسلام هم ذکر شده و باید ان را جدی گرفت

سلام با رعایت کردن احکام اسلامی در تجارت می توان تجارت موفق و پرسود داشت

ماکان احمدی نژاد

تجارت اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل تا ایران تجارت را در دست گرفتند

رعایت این اصول و‌نکات باعث رونق گرفتن کار و تجارت ما میشود ممنون از اراد برندینگ که به تمام نکات توجه میکند

من عاشق ریسک کردن هستم و دوست دارم تجارت کنم حس میکنم تا ریسک نکنم به جایی نمیرسم

روزی حلال باید برای همه باشد و همه در حال تلاش برای روزی اوردن حلال باشند‌

ما هرچی داریم از خدا داریم اونه که نعمت هاشو به ما میده همونطوری که داده هم میتونه ازمون بگیرتش

سیده سعیده هادی بنابی

اسلام دین کوشش و تلاش،اجتماع و زندگی و جهاد و اجتهاد است، و با هر گونه گوشه نشینی و بیکاری و تنبلی مبازره می کند.چون موجب فقر و بدبختی می شود.

در اسلام هم به ثروت اشاره شده و باید از راه درست و حلال ثروت کسب کنیم.

در تجارت باید احکام و قوانین شرعی رعایت شود برای مثال باید جنس صادراتی یا وارداتی را از نظر کیفیت و کمیت صادقانه توزیع دهیم

خداوندخطاب به بنده هایش میفرماید:ازتو حرکت ازمن برکت.اساس دین اسلام کوشش و تلاش است?

موازین شرعی کالای صادر شده را هم باید در نظر گرفت

ساناز محمودی بحوضی

سلام وقتتون بخیر
به نکته جالبی اشاره کردن ، تجارت و کسب و کار سالم باعث میشه که در دام ربا و حرام خوری نیفتیم . ممنونم

حکم معاملات آتى چیست

تاریخ نشر: 18 دی 1395 بروزرسانی: 19 فروردین 1396

هم رسانی

حکم معاملات آتى چیست

قرارداد آینده (futures contract) نوعی ابزار مشتقه است که قابلیت خرید و فروش در بازارهای مالی را دارد. در این قرارداد طبق عقد صلح یک طرف (فروشنده) توافق می کند در سر رسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را در عوض قیمتی که اکنون تعیین می کنند به طرف دیگر (خریدار) تحویل دهد.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

معاملات آتى :

در معاملات آتى مبلغى را مى‌پردازند تا اولويّت داشته باشند در سال آينده مثلاً فلان جنس را بخرند، ولى در حال حاضر هيچ معامله‌اى نمى‌كنند و ممكن است در آينده هم نكنند. به عبارت ديگر، حقّ اولويّت خريد را مى‌خرند كه اين مورد جزءِ حقوق قابل معامله در اسلام نيست؛ بنابراين، معاملات آتى باطل است و معامله فقط در زمانى كه اقدام به خريد كنند محقّق مى‌شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

کلید: قرارداد آتی قرارداد آتی چیست قرارداد آتی سکه پیمان آتی چیست؟ آموزش معاملات آتی سکه سکه آتی چیست قرارداد اختیار معامله

هم رسانی پرینت ایتا سروش WhatsApp Telegram پست الکترونیک Facebook Twitter Google+

-کارشناس ارشد علوم قرآنی؛ عضو تیم هدانا.

-تحصیل در درس خارج فقه و اصول مراجع عظام تقلید
-دانشجو مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در رشته تفسیر قرآن کریم.

سلام و عرض ادب
حکم شرعی قراردادهای مابه التفاوت (CFD) چیست؟
این نوع معاملات هم در فارکس هم در رمز ارزها در جریان است

سلام علیکم
لازم است جزئیات بیشتری از این روش مطرح شود.
وفقکم الله لکل الخیر

با سلام خدمت شما یک سوال معاملات فیوچرز در بایننس بدین صورت که از اهرم استفاده می شود حلال هست یا حرام بدین گونه که من 1000 دلار پول داخل صرافی دارم و از اهرم صرافی استفاده می کنم به فرض مثال اهرم 100 و با قرض گرفتن از صرافی پول خود را 100000 دلار تبدیل می کنم و پیش بینی می کنم که این ارزی را که می خواهم بخرم به فرض مثال در قیمت 20000 دلار هست 10% رشد می کند و اگر پیش بینی من درست از آب در آید به جای 100 دلار من 1000 دلار سود می کنم معامله بسته شده پول قرض گرفته به آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ صرافی پس داده شده و یه کمیسیونی به صرافی بابت معامله داده می شود و همچنین بابت هر 8 ساعت پولی که قرض گرفتیم باید داده شود و با همین شرایط اگر پیش بینی ما درست از آب در نیاد و 10% منفی بشود کل 1000 دلار ما از دست می رود که به اصطلاح گفته می شود لیکویید می شوید حال سوال اینجاست این نحو معامله که از اهرم یا همان پول قرض گرفتن از صرافی و چند برابر کردن اصل پول اولیه برای معامله و گرفتن سود چند برابری و یا برعکس ضرر چند برابری و حتی از دست دادن کل پول هست آنهم بر اساس (پیش بینی یا شانس) سود این معامله بدست می آید مشکل شرعی دارد یا خیر ممنون میشم از پاسختون یا حق

سلام علیکم
با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
وفقکم الله لکل الخیر

با سلام
معاملاتی در بازار بورس وجود دارد به نام قرارداد اختیار معامله (یا آپشن)
جست و جویی که کردم نظر مراجع در مورد این معاملات رو پیدا نکردم و دفتر آقا هم میگویند طبق قوانین عمل شود
اگر برای شما مقدور هست بررسی کنید یا این موضوع رو به دفتر مراجع منتقل کنید
ممنون

سلام لطفا در این خصوص سوالات دیگه ایی هم از سایر مراجع پرسیده شود. اخیرا هم بازار اختیار قرارداد خرید و فروش بورس که شبیه آتی راه اندازی کردند واقعا موندیم این بازارها واقعا شرعا غیر مجاز هست یا خیر؟ در حالی بخش فقهی بورس میگه تحقیق کردیم مجازند ولی مراجع نظری نمیگن و آیت الله مکارم کلا بازار آتی رو جایز ندونستند.

سلام علیکم
متوجه منظور شما و کیفیت این معاملات نشدیم.
توصیه می کنیم علاوه بر نهادهایی که در بورس ادعای شرعی بودن می کنند با دفتر مرجعتان نیز تماس حاصل کنید، صرفا به گفته آنها توجه نکنید.
وفقکم الله لکل الخیر

سلام علیکم و ممنون از توضیحاتتون

سه تا سوال دارم، یکی اینکه به نظرتون این ابزارهای مشتقه مالی (به صورت خاص در اینجا معاملات آتی) اساسا چقدر در اقتصاد مفید هستند؟ لطفا توضیح دهید.
دوم اینکه اگر این ابزارها از لحاظ شرعی مشکل دارند، چه راه‌حل جایگزینی برای آن‌ها مطرح هستش؟
سوم اینکه اگر ما بخواهیم در بازارهایی که براساس این ضوابط مالی فعالیت دارند (شاید اکثر بازارهای موجود) مشارکت داشته باشیم، چه راه‌حلی داریم؟ (آیا باید همه این بازارها را تحریم کنیم؟)آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟

پیشاپیش از توضیحاتتون ممنون

سلام علیکم
ما چهارچوب معاملات را بر اساس فقه و حقوق اسلامی مورد بررسی قرار می دهیم ، تاثیر و تاثرات اقتصادی را باید از متخصصان این رشته سوال کنید.
وفقکم الله لکل خیر

سایت رسمی دفتر حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى

wahid khorasani ramezan banner sprited

مسأله ۱ ـ اعتقاد انسان به اصول دين اسلام بايد بر پايه علم باشد ، و تقليد ـ يعنى پيروى از غير بدون حصول علم ـ در اصول دين باطل است ، ولى در غير اصول دين از احكامى كه قطعى و ضرورى نيست و همچنين موضوعاتى كه محتاج به استنباط است بايد يا مجتهد باشد كه بتواند وظايف خود را از روى مدارك آنها به دست آورد ، و يا به دستور مجتهدى كه شرايط آن خواهد آمد رفتار نمايد ، و يا احتياط كند ، يعنى به گونه اى عمل نمايد كه يقين پيدا كند تكليف را انجام داده ، مثلا اگر عدّه اى از مجتهدين عملى را حرام مى دانند و عدّه ديگر مى گويند حرام نيست ، آن عمل را ترك كند ، و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى جايز مى دانند به جا آورد ، پس كسانى كه مجتهد نيستند و نمى توانند به احتياط عمل كنند بايد تقليد نمايند.

معنای تقلید و شرائط مجتهدى كه انسان از او تقليد مى‏كند

مسأله ۲ ـ تقليد در آنچه در مسأله قبل گذشت عمل كردن به دستور مجتهد است ، و قول مجتهدى براى مقلّد حجّت است كه مرد و عاقل و شيعه دوازده امامى و حلال زاده و زنده ـ هر چند به ادراك حيات او در حالى كه مميّز باشد ـ و عادل و بنابر احتياط واجب بالغ باشد.
و عادل كسى است كه كارهايى را كه بر او واجب است به جا آورد و كارهايى كه بر او حرام است ترك كند ، و نشانه عدالت اين است كه در ظاهر شخص خوبى باشد كه اگر از اهل محلّ يا همسايگان او يا كسانى كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند خوبى او را تصديق نمايند.
و مجتهدى كه انسان از او تقليد مى كند ـ در صورتى كه علم اگر چه اجمالا به اختلاف بين مجتهدين در فتوا نسبت به مسائل محلّ ابتلاء داشته باشد ـ بايد اعلم باشد ، يعنى در فهميدن حكم خدا و وظايف مقرّره به حكم عقل و شرع از تمام مجتهدهاى زمان خود بهتر بوده ، مگر اين كه قول غير اعلم مطابق با احتياط باشد.

راه شناخت مجتهد و اعلم

مسأله ۳ ـ مجتهد و اعلم را از چند راه مى توان شناخت:
(اوّل) آن كه خود انسان يقين كند ، مثل آن كه در مرتبه اى از علم باشد كه بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.
(دوم) آن كه دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند ، مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند ، و اقوى ثبوت اجتهاد و اعلميّت به گفته ثقه خبير است در صورتى كه ظنّ بر خلاف گفته او نباشد.
(سوم) آن كه عدّه اى از اهل علم كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان پيدا شود ، مجتهد بودن يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند.

تساوی بین دو مجتهد یا معلوم نشدن اعلم

مسأله ۴ ـ اگر بين دو مجتهد يا بيشتر در فتاواى مورد ابتلا علم به اختلاف باشد ـ اگر چه اجمالا ـ در صورتى كه بداند يا حجّت شرعيّه بر تساوى آنان در علم باشد بايد به فتواى كسى كه فتواى او مطابق با احتياط است عمل كند ، و چنانچه فتواى يكى از آنان مطابق با احتياط نباشد ـ مثل اين كه يكى فتوا به قصر و ديگرى فتوا به تمام بدهد ـ احتياط كند به جمع بين آن دو.
و اگر احتياط ممكن نباشد ـ مثل اين كه يكى فتوا به وجوب عملى و ديگرى فتوا به حرمت عملى بدهد ـ يا مشقّت داشته باشد بنابر احتياط بايد به فتواى كسى كه ورع او در فتوا دادن بيشتر است عمل كند ، و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است.
و همچنين است در غير اين صورت ـ چه وجود اعلم معلوم ولى معيّن نباشد و يا وجود اعلم محتمل باشد ـ اگر احتياط ممكن بوده و مشقّت نداشته باشد.
و اگر احتياط ممكن نباشد يا مشقّت داشته باشد ، در صورتى كه وجود اعلم معلوم ولى معيّن نباشد ، چنانچه احتمال اعلميّت در يك طرف بيشتر باشد بايد به فتواى او عمل كند ، و اگر مساوى باشد بنابر احتياط بايد به فتواى اورع در فتوا عمل نمايد و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است.
و در صورتى كه وجود اعلم محتمل باشد بنابر احتياط بايد به فتواى كسى كه گمان دارد يا احتمال مى دهد اعلم است يا احتمال اعلميّت در او اقوى است عمل كند ، و گرنه بنابر احتياط بايد به فتواى اورع در فتوا عمل نمايد ، و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است.

راه بدست آوردن فتواى مجتهد

مسأله ۵ ـ به دست آوردن فتواى مجتهد چهار راه دارد:
(اوّل) شنيدن از خود مجتهد.
(دوم) شنيدن از دو نفر عادل كه فتواى مجتهد را نقل كنند.
(سوم) شنيدن از شخصى كه مورد وثوق است و ظنّ بر خلاف گفته او نيست ، يا به گفته او اطمينان دارد.
(چهارم) ديدن در رساله مجتهد در صورتى كه انسان به درستى آن رساله اطمينان داشته باشد.

احتمال اینکه فتواى مجتهد عوض شده

مسأله ۶ ـ تا انسان يقين نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است مى تواند به آن عمل نمايد ، و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده جستجو لازم نيست.

تفاوت فتوى و احتياط يا محلّ اشكال، و مورد قصد رجاء

مسأله ۷ ـ اگر مجتهد اعلم در مسأله اى فتوا دهد ، كسى كه وظيفه اش تقليد از اوست نمى تواند در آن مسأله به فتواى مجتهد ديگرى عمل كند ، ولى اگر فتوا ندهد و بفرمايد احتياط آن است كه فلان طور عمل شود ـ مثلا بفرمايد: احتياط آن است كه در ركعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه بگويد : ( سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَكْبَرُ ) ـ مقلّد بايد يا به اين احتياط كه احتياط واجبش گويند عمل كند ، يا به فتواى مجتهد ديگرى كه بعد از او از ديگران اعلم باشد و مى گويد يك مرتبه كفايت مى كند عمل نمايد ، و همچنين است اگر مجتهد اعلم بفرمايد مسأله محلّ تأمل يا محلّ اشكال است.
و در فعل مستحبّات و ترك مكروهات ذكر شده در اين رساله قصد رجاء شود.

معناى احتياط مستحبّ

مسأله ۸ ـ اگر مجتهد اعلم بعد از آن كه در مسأله فتوا داده يا قبل از فتوا احتياط كند ـ مثلا بفرمايد: ظرف نجس را يك مرتبه در آب كرّ بشويند پاك مى شود ، اگر چه احتياط آن است كه سه مرتبه بشويند ـ مقلّد او مى تواند عمل به آن احتياط آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ را كه احتياط مستحبّ گويند ترك كند.

اگر مجتهدى كه وظيفه انسان تقليد از او بوده از دنيا برود

مسأله ۹ ـ اگر مجتهدى كه وظيفه انسان تقليد از او بوده از دنيا برود، در صورتى كه اعلم بودن مجتهد زنده از ميّت برايش ثابت شود ، در مسائل مورد ابتلايى كه علم ـ اگر چه اجمالا ـ به اختلاف بين ميّت و حىّ دارد واجب است به حىّ رجوع كند ، و در صورتى كه اعلميّت مجتهد ميّت برايش ثابت بوده ، مادامى كه اعلم بودن مجتهد زنده برايش ثابت نشود بايد به فتواى مجتهد ميّت عمل كند، چه در زمان حيات او التزام به عمل به فتواى او داشته يا نداشته باشد ، و چه عمل به فتواى او كرده يا نكرده باشد ، و چه فتواى او را ياد گرفته يا ياد نگرفته باشد.

رجوع به تقليد از مجتهدى كه از دنيا رفته بعد از تقليد از مجتهد زنده

مسأله ۱۰ ـ اگر در مسأله اى وظيفه اش آن بوده كه از مجتهد زنده تقليد كند دوباره نمى تواند از مجتهدى كه از دنيا رفته تقليد نمايد.

وظيفه انسان در مسائلى كه مورد ابتلاى اوست

مسأله ۱۱ ـ مسائلى را كه انسان معمولا به آنها مبتلا مى شود واجب است ياد بگيرد.

مسأله‏اى كه انسان حكم آن را نمى‏داند یا فتوای اعلم در دسترس نباشد

مسأله ۱۲ ـ اگر براى انسان مسأله اى پيش آيد كه حكم آن را نمى داند ، بايد احتياط كند يا اين كه با شرايطى كه ذكر شد تقليد نمايد ، ولى چنانچه مخالفت غير اعلم با اعلم را در مسائل مورد ابتلا بداند ـ اگر چه اجمالا ـ و فتواى اعلم در دسترس نباشد و تأخير عمل تا روشن شدن فتواى اعلم و احتياط ممكن نباشد يا حرجى باشد ، مى تواند از غير اعلم تقليد نمايد.

تغيير كردن يا اشتباهاً نقل کردن فتوای مجتهد

مسأله ۱۳ ـ اگر كسى فتواى مجتهدى را به ديگرى بگويد ، چنانچه فتواى آن مجتهد عوض شود لازم نيست به او خبر دهد كه فتواى آن مجتهد عوض شده ، ولى اگر بعد از گفتن فتوا بفهمد اشتباه كرده ، در صورتى كه مخالفت حكم الزامى لازم بيايد و ممكن باشد بايد اشتباه او را بر طرف كند.

مكلفى كه مدتى اعمال خود را بدون تقليد انجام داده

مسأله ۱۴ ـ مكلّفى كه مدّتى اعمال خود را بدون تقليد آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ انجام داده ، در صورتى كه مطابق با واقع يا فتواى مجتهدى باشد كه فعلا وظيفه اش تقليد از اوست صحيح است.

تعريف آب مضاف و مطلق و اقسام آن

مسأله ۱۵ ـ آب يا مطلق است يا مضاف ، آب مضاف آبى است كه آن را از چيزى بگيرند مثل آب هندوانه و گلاب ، يا با چيزى مخلوط باشد مثل آبى كه به قدرى با گل يا مانند آن مخلوط شود كه ديگر به آن آب نگويند ، و غير اينها آب مطلق است ، و آن بر پنج قسم است : (اوّل) آب كرّ ، (دوم) آب قليل ، (سوم) آب جارى ، (چهارم) آب باران ، (پنجم) آب چاه.

مسأله ۱۶ ـ آب كرّ مقدار آبى است كه اگر در ظرفى كه درازا و پهنا و گودى آن هر يك سه وجب است بريزند ، آن ظرف را پر كند.

چگونگى نجس شدن آب كرّ

مسأله ۱۷ ـ اگر عين آیا معامله اختیار در اسلام حرام است؟ نجس مانند بول و خون يا چيزى كه نجس شده است مانند لباس نجس به آب كرّ برسد ، چنانچه به واسطه نجاست بو يا رنگ يا مزه آب تغيير كند نجس مى شود ، و اگر تغيير نكند نجس نمى شود.

تغيير اوصاف آب كرّ به واسطه غير نجاست

مسأله ۱۸ ـ اگر بو يا رنگ يا مزه آب كرّ به واسطه غير نجاست تغيير كند ، نجس نمى شود.

تغيير اوصاف قسمتى از آب كرّ بخاطر نجاست و حكم بقيه آن

مسأله ۱۹ ـ اگر عين نجس مانند خون به آبى كه بيشتر از كرّ است برسد و بو يا رنگ يا مزه قسمتى از آن را تغيير دهد ، چنانچه مقدارى كه تغيير نكرده كمتر از كرّ باشد تمام آب نجس مى شود ، و اگر به اندازه كرّ يا بيشتر باشد مقدارى كه بو يا رنگ يا مزه آن تغيير كرده نجس است.

تطهير آب نجس با آب فوّاره

مسأله ۲۰ ـ آب فوّاره اگر متّصل به كرّ باشد آب نجس را پاك مى كند ، ولى اگر قطره قطره روى آب نجس بريزد آن را پاك نمى كند ، مگر آن كه چيزى روى فوّاره بگيرند تا آب آن قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متّصل شود ، و بنابر احتياط مستحبّ بايد آب فوّاره با آن آب نجس مخلوط گردد.

آبی که هنگام شستن با آب شیر از چیز نجس میریزد

مسأله ۲۱ ـ اگر چيز نجس را زير شيرى كه متّصل به كرّ است بشويند ، آبى كه از آن چيز مى ريزد اگر متّصل به مخزنى باشد كه آب آن كمتر از كرّ نباشد ، چنانچه بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نكرده باشد پاك است.

نجس شدن قسمتى از آب كرّ كه بقيه آن يخ زده است

مسأله ۲۲ ـ اگر مقدارى از آب كرّ يخ ببندد و باقى آن به قدر كرّ نباشد ، چنانچه نجاست به آن برسد نجس مى شود ، و هر مقدار از يخ هم آب شود نجس است.

شك در كرّ بودن آبى كه حالت سابقه آن معلوم است

مسأله ۲۳ ـ آبى كه به اندازه كرّ بوده ، اگر انسان شكّ كند از كرّ كمتر شده يا نه مثل آب كرّ است ، يعنى نجاست را پاك مى كند و اگر نجاستى هم به آن برسد نجس نمى شود ، و آبى كه كمتر از كرّ بوده اگر انسان شكّ كند به مقدار كرّ شده يا نه حكم آب كمتر از كرّ را دارد.

راه‏ ثابت شدن آب كرّ

مسأله ۲۴ ـ كرّ بودن آب به چند راه ثابت مى شود:
(اوّل) آن كه انسان يقين يا اطمينان پيدا كند.
(دوم) آن كه دو مرد عادل خبر دهند.
(سوم) آن كه كسى كه مورد وثوق است و ظنّ بر خلاف گفته او نباشد خبر دهد.
(چهارم) به قول كسى كه آب در اختيار اوست در صورتى كه متّهم به كذب نباشد.

مسأله ۲۵ ـ آب قليل آبى است كه از زمين نجوشد و از كرّ كمتر باشد.

چگونگى نجس شدن آب قليل

مسأله ۲۶ ـ اگر آب قليل روى چيز نجس بريزد يا چيز نجس به آن برسد نجس مى شود ، ولى اگر با فشار روى چيز نجس بريزد ، مقدارى كه به آن چيز مى رسد نجس است ، و مقدارى كه به آن نرسيده پاك است.

غساله شستن با آب قليل

مسأله ۲۷ ـ آب قليلى كه براى بر طرف كردن عين نجاست روى چيز نجس ريخته شود و از آن جدا گردد نجس است ، و بنابر احتياط واجب از آب قليلى كه بعد از بر طرف شدن عين نجاست براى آب كشيدن چيز نجس روى آن مى ريزند و از آن جدا مى شود ، اجتناب كنند.

شرایط نجس نکردن آبى كه با آن مخرج بول و غائط را میشویند

مسأله ۲۸ ـ آبى كه با آن مخرج بول و غائط را مى شويند با پنج شرط چيز پاكى را كه با آن ملاقات كند نجس نمى كند:
(اوّل) آن كه بو يا رنگ يا مزه اش به واسطه نجاست تغيير نكرده باشد.
(دوم) نجاستى از خارج به آن نرسيده باشد.
(سوم) نجاست ديگرى مثل خون با بول يا غائط بيرون نيامده باشد.
(چهارم) بنابر احتياط ذرّه هاى غائط در آن آب پيدا نباشد.
(پنجم) بيشتر از مقدار معمول نجاست به اطراف مخرج نرسيده باشد.

آب جارى آبى است كه از زمين بجوشد و جريان داشته باشد ، مانند آب چشمه و قنات.

ملاقات آب جاری با نجاست

مسأله ۲۹ ـ آب جارى اگر چه كمتر از كرّ باشد ، چنانچه نجاست به آن برسد تا وقتى كه بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نكرده پاك است.



اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.